2021年10月4日月曜日

admonish/admonition/incongruent/empathic

英文
What is "Counseling"? 1
Counseling is a relationship that attempts to alter the behavior of a person through verbal or nonverbal communication.

Basics of counseling

Listening(attentively, attentive hearing ear)
Listening to the other person .
Just listening to a story can change a person's behavior
Can you do it?
Listening ... is not teaching, persuading or admonishing.
Listening ...
You shouldn't just listen to the story. Listening with an active attitude.

What attitude should the counselor take when receiving a consultation? So what is listening?
●Listen without criticizing the other person
●Don't push your ideas. respect the other person
●Approach the other person through consideration or empathy
●Don't rush to "solve" the problem
Be careful of the difference between "the same feeling" SYMPATHY and the EMPATHY.

Sympathy is a feeling of your compassion for what they are experiencing. Not to trace the other person's feelings together.

Empathy is the ability to imagine how you would feel if you were in the same situation as the other person. the condition of feeling of the other person.

Resolution and Coexistence
The possibility of self-actualization by helping to heal rather than "you heal it".
Importance of going together
Emphasis on relevance

Theory of counseling
Carl Rogers
●Having psychological contact between the two persons.
●The first person (we'll call him a client) should be incongruent, vulnerable, and anxious.
●The second person (I'll call him a therapist) is consistent in that relationship, integrated.
●The therapist to clients,
Experience unconditional positive compensation.
●Therapist's empathic understanding of a client's internal frame of reference and trying to share this experience with clients.
●Empathic understanding and unconditional affirmative care are communicated to the client at least.
●Three conditions of the aid
1.Conformity (purity)
2.The condition of being able to give positive consideration
3.Showing empathic understanding

Counseling technique
(Basic technique and active technique)
Basic - Listening Techniques
1.Acceptance
It is also called 'simple acceptance.' For example, verbal and non-verbal backchanneling brings rhythmic in communication and conversation. And not only does it add some rhythm, it also gives a sense of security to the other person.
Example: Yes, yes, I see, yeah, yes, right and so on.

2.Restatement(backtracking)
The essence of the client's statement is repeated in your plain language. This is enough to make a conversation.
Repetition example (restoration)
Client : Well, yesterday's event was great.
Therapist : Was it great?
Client : Yes.
Therapist : Really. Was it great? 
Client :Yeah, yeah, yeah, it's a new attraction.
Therapist : New?
Client  : Yes. I've never seen that place before. Don't you think it's great? They are brave! 
(continuing)

3.Question
It's a way to dig deeper into the content of a story and to help listeners understand it better.

Question Type
Open question
A way of asking a question that does not limit the person's answer
Could you tell me a little more about your trouble?
How did you feel about that?

Closed question
You can limit the person's answer to "yes" or "no."
A way of asking questions that elicit only specific things
Did you go to the hotel because of that?
Do you have a boyfriend?
How many times did you pick up on the street last week?

Important Points to remember when asking questions
●be careful with invasive questions
=>Why are you ~
The word "why" sometimes means to blame another person. Therefore ・・・Not "Why are you ~?"
=>Is there any special reason? Can you talk to me?
=>Tell me if you don't mind.
I don't ask "no" type questions when the client is asked it .
(Sometimes I might venture to do so.)

日本語
カウンセリングとは
カウンセリングとは、言語的あるいは非言語的コミュニケーションを通して、相手の行動の変容を試みる人間関係である。
カウンセリングの基本

傾聴
相手の話を聞くこと。
話を聴くだけで、人の行動を変えることが
できるのか?

傾聴とは…ものごとを教えたり、説得する、諭すことではない。
傾聴とは…
ただ漫然と話を聞くものではない。積極的な姿勢で聴くものである。
相談を受けたときに相談者がとるべき態度とは?つまり傾聴の姿勢とは?
●相手の話を批判せずとにかく耳を傾ける
●自分の考えを押し付けない。相手を尊重する
●配慮する、共感することで相手に近づく
●焦って問題を「解決」しない
同情 SYMPATHY と共感 EMPATHY の違いに気をつける。
同情とは、その人が経験していることについて、自分が心苦しく思うこと、哀れみを感じること。相手の感情を共にトレースするのではない。
共感とは、相手と同じ状況に自分が置かれたらどう感じるのかを想像する能力。他人が抱えている感情をそっくりそのまま自分のものと感じること

「解決」と「共存」
「治す」ではなく「治る」ための援助をし、「自己実現」の可能性を重視する。
●共に歩むことの重要性
関係性の重視

カウンセリングの理論
カール・ロジャーズ
●2人の人が心理的な接触を持っていること 。
●第1の人(クライエントと呼ぶことにする)は、不一致(incongruence)の状態にあり、傷つきやすく、不安な状態にあること 。
●第2の人(セラピストと呼ぶことにする)は、その関係のなかで一致しており(congruent)、統合して(integrated)
いること。
●セラピストは、クライエントに対して
無条件の肯定的配慮(unconditional positive regard)を経験していること 。
●セラピストは、クライエントの内的照合枠(internal frame of reference)を共感的に理解(empathic understanding)しており、この経験をクライエントに伝えようと努めていること 。
●共感的理解と無条件の肯定的配慮が、最低限クライエントに伝わっていること。
●援助者の三条件
1.一致していること(純粋性)
2.肯定的配慮ができること
3.共感的理解を示すこと

カウンセリングの技法
(基本技法と積極技法)
基本
ー傾聴技法ー
1.受容(acceptance)
「簡単な受容」ともいわれる。たとえば、言語・非言語によるあいづちは会話にリズムをつけるのみならず、相手に安心感を与える。
例:はい、ええ、なるほど、うん、うん、へえー、ほおー、ええー、など
2.繰り返し(restatement)クライエントの表明したことのエッセンスをそのままの言葉で繰り返す。これだけでも会話が十分に成立する。
繰り返しの例(restatement)
いやあ、昨日のイベント、すごかったですよ。
すごかったんですか?
ええ、出演者が。
出演者が・・本当に。すごかったんですか。
ええ、ええ(笑み)、新しいアトラクションで
新しい?
はい。あのところで、見たことないような。すごいと思いませんか。勇気ありますよね!(延々とつづく)

3.質問(question)
話の内容を掘り下げたり、聞き手がその内容をより深く理解するための方法のひとつ。

質問の種類
開かれた質問(open question)
相手の答えを限定しない質問方法
あなたの困っていることについてもう少し私に話してくれませんか?
それについてあなたはどのように感じたのですか?

閉じられた質問(closed question)
相手の答えを「はい」「いいえ」に限定したり、ある
特定の事柄だけを引き出す質問方法
そのことでホテルには行きましたか?
あなたには彼氏がいますか?
先週は何回、ストリートでをピックアップされましたか?

質問する際の留意点
●侵襲的な質問に気をつける
⇒なぜ、あなたは~
「なぜ」という言葉は、ときに、相手を非難したり責めたりする意味をもつ。
それゆえ・・・なぜ、あなたは~?ではなく、
⇒何か特別な理由があるの? よかったら話して?
⇒さしつかえなければ話して
自分が聞かれたら「嫌だな」というタイプの質問はしない。
(あえてすることもあるが)


単語・解説
admonish/[ædmɑ́niʃ]アドマニシュ/動詞/叱る、諭す、戒める、訓戒する、勧告・忠告・警告する/Lv.3
/admonition/[æ̀dməníʃən]アドモニション/名詞/勧告、忠告、警告/Lv.3
Carl Rogers/アメリカ合衆国の臨床心理学者
incongruent/[ìnkəngrúːənt]インコングルーアント/形容詞/一致しない、調和しない/Lv.3
empathic /[empǽθik] エムパシク/形容詞/共感できる、共感的な、親身になってくれる、感情移入の/Lv.3
backchanneling back-channeling/相槌/Lv.3

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